تردميل تردميل .

تردميل

تردميل ؛خوب است يا بد؟

تنها گروهي كه نمي‌توانند از تردميل استفاده كنند افرادي هستند كه دچار مشكلات استخواني و مفاصل در پا هستند.

به‌دليل فشاري كه در هنگام دويدن يا پياده‌روي به پاها وارد مي‌شود افرادي كه پايشان آسيب ديده است يا مفاصل آنها خشك است، ورم دارديا درد مي‌كند نبايد بر روي تردميل پياده‌روي كنند. بنابراين تردميل براي تمامي افراد ديگر مناسب است.

حتي افرادي كه بيماري‌هاي قلبي دارند نيز مي‌توانند ازتردميل استفاده كنند البته قبل از شروع ورزش با تردميل، حتما بايد با پزشكشان درمورد حداكثر شدت دويدن و ضربان قلب مجاز مشورت كنند. تردميل حتي مي‌تواند براي بازتواني افرادي‌ كه دچار سكته مغزي و در نتيجه ضعف عضلات شده‌اند،‌مورد استفاده قرار گيرد.

فوايد تردميل

اولين دليلي كه مردم تردميل رابراي ورزش انتخاب مي‌كنند، راحتي است. تردميل به شما اجازه مي‌دهد حتي در هواي برفي و باراني، خيلي سرد يا خيلي گرم،‌در زمان طوفان و تاريكي،‌بدويد. با تردميل ديگر درترافيك سنگين شهري وقت‌تان را براي رسيدن به باشگاه ورزشي هدر نمي‌دهيد.

مي‌توانيددر هر زماني از روز، چه صبح‌زود و چه آخر شب ورزش كنيد. دليل ديگري كه به‌خصوص براي خانم‌ها اهميت‌ دارد،‌ ايمني است زيرا با حوادث غيرمترقبه خارج از خانه، مواجه نمي‌شوند.

هنگامي‌كه روي تردميل ورزش مي‌كنيد، مي‌توانيد همزمان تلويزيون تماشاكنيد، تلفني با دوستانتان صحبت كنيد و يا به موسيقي دلخواهتان گوش دهيد.

دليل ديگري كه افراد تردميل را ترجيح مي‌دهند اين است كه بدون آماده‌سازي زياد قبلي مي‌توانند در هر زمان از روز كه دوست داشتند با تردميل پياده‌روي كنند و يا بدوند. همچنين براي افرادي كه ترجيح مي‌دهند در خلوت خانه‌شان و به‌دور از هياهوي بيرون ورزش كنند، تردميل يك انتخاب ايده‌آل است.

امروزه،‌تردميل‌هاي مدرن‌، برنامه‌هاي پياده‌روي و دويدن متنوعي را با استفاده از تغيير دادن شيب‌ و تغيير دادن سرعت دستگاه، ايجاد مي‌كنند تا يك ورزش موثر انجام داده باشيد و به تناسب اندام برسيد. تردميل‌هاي مدرن،‌با استفاده از كنترل ضربان قلب شما به‌صورت مداوم، به شما اجازه مي‌دهند تا ورزش خود را به يك ورزش علمي وموثر تبديل كنيد. يك عملكرد ويژه اين تردميل‌ها اين است كه با توجه به ميزان ضربان قلب شما سرعت خود را كم‌وزياد مي‌كنند تا به سيستم قلب و عروق شما فشار زيادي واردنشود. همچنين صفحه تردميل از جنسي است كه برخلاف آسفالت و موزاييك از آسيب‌هاي وارده به پا جلوگيري مي‌كند.

يكي از مشكلات و خطرهايي كه در كار با تردميل وجود دارد، آسيب عضلات اندام تحتاني به ويژه در ناحيه ران و پشت ران و ساق پاست. اين موضوع نيز به علت كار كشيدن زياد از اين گروه از عضلات در هنگام كار با تردميل است چون در هنگام كار با تردميل، مسافت پيموده شده از نظر ظاهري مخفي مي‌ماند
مضرات تردميل

 از جمله آسيب‌هاي ورزشي‌اي كه در كار با تردميل بروز مي‌يابد، آسيب زانو است. نقطه‌اي از بدن كه بيشترين بار و وزن بدن را تحمل مي‌كند، زانوهاست و وقتي در مدت زمان طولاني، فشار مداومي به آن وارد شود يا در مدت زمان كم، فشار زيادي بر آن تحميل شود، دچار تغييرات شبيه آرتروز مي‌شود، يعني غضروف آن ساييده مي‌شود و درد و مشكلات دامنه حركتي مفصل به وجود مي‌آيد، يعني زانو به سختي باز و بسته مي‌شود.

يكي از مشكلات و خطرهايي كه در كار با تردميل وجود دارد، آسيب عضلات اندام تحتاني به ويژه در ناحيه ران و پشت ران و ساق پاست. اين موضوع نيز به علت كار كشيدن زياد از اين گروه از عضلات در هنگام كار با تردميل است چون در هنگام كار با تردميل، مسافت پيموده شده از نظر ظاهري مخفي مي‌ماند (اگرچه به صورت ديجيتالي نمايش داده مي‌شود)، به همين علت ميزان شدت ورزش و مسافت پيموده شده، كمتر از حد واقعي تخمين زده مي‌شود. با شدت بيشتر ورزش، فرد بيشتر در معرض آسيب قرار مي‌گيرد.

 از خطرهاي تردميل مي‌توانيم به استفاده از انواع شيب‌دار آن اشاره كنيم. كساني كه از انواع شيب‌دار آن به صورت نامناسبي استفاده مي‌كنند، هم به آسيب مفاصلي چون زانو، مفصل لگن و مچ پا دامن مي‌زنند و هم به طور ناخودآگاه شدت ورزش را بيشتر مي‌كنند و خود را در صورت وجود عوامل خطر بيماري‌هاي قلبي، در معرض ابتلا به اين‌گونه بيماري‌ها قرار مي‌دهند.
تردميل

كساني كه به استفاده از تردميل عادت ندارند و مبتدي و تازه‌كارند يا به علل گوناگون، به انواع سرگيجه و نداشتن تعادل دچارند، در هنگام كار با تردميل، ممكن است از روي دستگاه سقوط كنند و دچار عوارض ثانويه شوند چون افراد مي‌توانند تعادل خود را در هنگام پياده‌روي حفظ كنند اما نمي‌توانند روي تسمه تردميل كه دايم در حال حركت است، به حفظ تعادل خود بپردازند و اين موضوع خطر بروز آسيب را افزايش مي‌دهد.

كساني كه با تردميل كار مي‌كنند، به علت اينكه در فضاي بيرون از منزل و فضاي آزاد نيستند، ناخودآگاه مراقب رطوبت و گرما و ميزان تعريق خود نيستند و اين موضوع ممكن است موجب بروز شوك گرمايي يا افت فشار خون شود و افتادن ناگهاني فرد روي دستگاه يا روي زمين موجب بروز آسيب او مي‌شود. دماي اتاق هم بايد براي حركت روي تردميل مناسب باشد چون اگر فضاي اتاق از لحاظ ميزان اكسيژن فقير باشد، فرد دچار حملات قلبي خواهد شد و در آخر لباس فرد هم بايد لباس مناسبي باشد چون در غيراين صورت تهويه پوستي درست انجام نمي‌گيرد.

كاربرد كوركورانه تردميل خستگي منفي مي‌آورد كه يا به دلزدگي و كنار گذاشتن تردميل ختم مي‌شود (كه اتفاقا اين اشباع شدن زودهنگام، موضوع شايعي است) يا به يك صدمه بدني به‌خصوص در كمر و پاها. اگرجابه‌جايي قدم روي تردميل با حركت تسمه آن ناهماهنگ باشد در زانوي فرد شوك ايجاد مي‌شود.

در ضمن، هنگامي كه شيب يا سرعت تردميل مناسب نباشد، ممكن است با فشار بر دستگاه قلبي عروقي، موجب بروز عوارض قلبي مانند اختلال خونرساني به قلب و حتي سكته قلبي شود كه اين عوارض، كم مشاهده نمي‌شود. همچنين سرعت زياد نامناسب با وضعيت آمادگي جسماني فرد استفاده كننده، موجب زمين خوردن و يا بدتر شدن وضعيت بيماري قلبي او مي‌شود.

مي‌توانيددر هر زماني از روز، چه صبح‌زود و چه آخر شب ورزش كنيد. دليل ديگري كه به‌خصوص براي خانم‌ها اهميت‌ دارد،‌ ايمني است زيرا با حوادث غيرمترقبه خارج از خانه، مواجه نمي‌شوند
مشكل دستگيره‌ها

يكي از بزرگ‌ترين مشكلات استفاده كنندگان ‌تردميل اين است كه هنگام دويدن يا راه رفتن دستگيره‌ها را نگه ‌مي‌دارند. گرفتن دستگيره‌ها مشكلات زيادي را براي ورزشكار ايجاد مي‌كند. برخي از اين مشكلات شامل اين موارد هستند:

* موجب كاهش شدت ورزش مي‌شود، در نتيجه كالري كمتري سوزانده مي‌شود و منافع ورزش هوازي كاهش مي‌يابد.

* حالت و وضعيت طبيعي بدن را به هم مي‌ريز د . 

*خطر كشيدگي عضلات را افزايش مي‌د هد .

* هماهنگي و تعادل را كاهش مي‌دهد .

*حس عمقي عصبي را كاهش مي‌د هد . اين حس، توانايي احساس موقعيت بدن و تثبيت آن در فضاي اطراف است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ دى ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۴۸:۰۶ توسط:هايپرجيم موضوع:

فوايد تردميل

اولين دليلي كه مردم تردميل را براي ورزش انتخاب مي‌كنند، راحتي است. تردميل به شما اجازه مي‌دهد حتي در هواي برفي و باراني، خيلي سرد يا خيلي گرم،‌در زمان طوفان و تاريكي،‌بدويد.

با تردميل ديگر در ترافيك سنگين شهري وقت‌تان را براي رسيدن به باشگاه ورزشي هدر نمي‌دهيد. مي‌توانيد در هر زماني از روز، چه صبح‌زود و چه آخر شب ورزش كنيد. دليل ديگري كه به‌خصوص براي خانم‌ها اهميت‌ دارد،‌ ايمني است زيرا با حوادث غيرمترقبه خارج از خانه، مواجه نمي‌شوند. هنگامي‌كه روي تردميل ورزش مي‌كنيد، مي‌توانيد همزمان تلويزيون تماشا كنيد، تلفني با دوستانتان صحبت كنيد و يا به موسيقي دلخواهتان گوش دهيد. همچنين مي‌توانيد با يك چشم مراقب كودكتان باشيد و با چشم ديگر مراقب غذاي روي اجاق گاز . مي‌توانيد همزمان منتظر باشيد تا فايل مورد نظرتان از اينترنت،‌دانلود شود،‌مي‌توانيد در مورد خود و مشكلات‌تان فكر كنيد و يا ليست خريد هفتگي‌تان را تهيه كنيد.

دليل ديگري كه افراد تردميل را ترجيح مي‌دهند اين است كه بدون آماده‌سازي زياد قبلي مي‌توانند در هر زمان از روز كه دوست داشتند با تردميل پياده‌روي كنند و يا بدوند. همچنين براي افرادي كه ترجيح مي‌دهند در خلوت خانه‌شان و به‌دور از هياهوي بيرون ورزش كنند، تردميل يك انتخاب ايده‌آل است.

امروزه،‌تردميل‌هاي مدرن‌، برنامه‌هاي پياده‌روي و دويدن متنوعي را با استفاده از تغيير دادن شيب‌ و تغيير دادن سرعت دستگاه، ايجاد مي‌كنند تا يك ورزش موثر انجام داده باشيد و به تناسب اندام برسيد. تردميل‌هاي مدرن،‌با استفاده از كنترل ضربان قلب شما به‌صورت مداوم، به شما اجازه مي‌دهند تا ورزش خود را به يك ورزش علمي و موثر تبديل كنيد. يك عملكرد ويژه اين تردميل‌ها اين است كه با توجه به ميزان ضربان قلب شما سرعت خود را كم‌وزياد مي‌كنند تا به سيستم قلب و عروق شما فشار زيادي وارد نشود. همچنين صفحه تردميل از جنسي است كه برخلاف آسفالت و موزاييك از آسيب‌هاي وارده به پا جلوگيري مي‌كند.

● چه كساني نمي‌توانند از تردميل استفاده كنند؟

تنها گروهي كه نمي‌توانند از تردميل استفاده كنند افرادي هستند كه دچار مشكلات استخواني و مفاصل در پا هستند. به‌دليل فشاري كه در هنگام دويدن يا پياده‌روي به پاها وارد مي‌شود افرادي كه پايشان آسيب ديده است يا مفاصل آنها خشك است، ورم دارد يا درد مي‌كند نبايد بر روي تردميل پياده‌روي كنند. بنابراين تردميل براي تمامي افراد ديگر مناسب است. حتي افرادي كه بيماري‌هاي قلبي دارند نيز مي‌توانند از تردميل استفاده كنند البته قبل از شروع ورزش با تردميل، حتما بايد با پزشكشان در مورد حداكثر شدت دويدن و ضربان قلب مجاز مشورت كنند. تردميل حتي مي‌تواند براي بازتواني افرادي‌ كه دچار سكته مغزي و در نتيجه ضعف عضلات شده‌اند،‌مورد استفاده قرار گيرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ دى ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۴۷:۳۶ توسط:هايپرجيم موضوع:

تردميل، بهترين راه‌ براي كم‌كردن وزن؟

ورزش با تردميل يك راه بسيار عالي براي كاستن از چربي‌ها و اضافه وزن است.مانند هر نوع ورزش ديگر، در ابتدا،‌آهسته شروع به پياده‌روي و دويدن كنيد. اگر مبتدي هستيد،‌بهترين راه اين است كه ابتدا شروع به پياده‌روي كنيد و سپس به تدريج بر سرعت تردميل اضافه كنيد تا زمان كوتاهي بدويد، سپس مجددا راه برويد و دوباره بر سرعت خود بيافزاييد.

مي‌توانيد ۵۱ دقيقه صبح و ۰۲ دقيقه قبل از ناهار ورزش كنيد و ۰۱ دقيقه هم قبل از شام پياده‌روي سريع داشته باشيد. با شكستن زمان‌هاي ورزش به زمان‌هاي كوتاه‌تر به همان ميزاني كه در يك‌دفعه و مدت بيشتري ورزش مي‌كنيد،‌كالري خواهيد سوزاند و اين‌كار مسلما براي شما در خانه و با توجه به وقتي كه داريد مناسب‌تر است.

تردميل‌ها براي ورزشكاران حرفه‌اي‌تر،‌ برنامه‌هايي در سيستم كامپيوتري خود دارند،‌اگر هم خودتان خواستيد بر شدت ورزش خود بيافزايد، به‌راحتي مي‌توانيد با افزودن بر شيب يا سرعت دستگاه اين كار را بكنيد. بهترين برنامه ورزشي با تردميل آن است كه به‌صورت يك عادت روزانه مانند مسواك زدن،‌از تردميل استفاده كنيد. در صورتي‌كه اين كار را هر روز و به‌طور منظم انجام دهيد، سوخت‌وساز بدن شما افزايش خواهد يافت و براي سوزاندن چربي‌هاي بيشتر،‌موثرتر عمل خواهد كرد

● ۵ نكته‌اي كه هنگام استفاده از تردميل بايد رعايت كنيد:

۱) وضعيت بدني مناسب داشته باشيد،‌سرتان را بالا بگيريد،‌گردنتان را ريلكس كنيد و مستقيم به جلو نگاه كنيد.

۲) دست‌هايتان را به نرمي كمي مشت كنيد و به بازوهايتان اجازه بدهيد هنگام دويدن از كنار بدنتان عقب و جلو بروند.

۳) شكمتان را به داخل ببريد و عضلات باسن خود را ريلكس كنيد.

۴) قدم‌هايي برداريد كه براي شما راحت باشند،‌نه كوتاه باشند نه بلند.

۵) بر تنفس خود متمركز كنيد. سعي كنيد كه به‌صورت طبيعي نفس بكشيد و حتي‌الامكان از نفس‌هاي عميق بي‌بهره نمانيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ دى ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۴۷:۰۹ توسط:هايپرجيم موضوع:

نكات مهم براي دويدن بر روي تردميل

۱) هرگز با پاهاي برهنه بر روي تردميل پياده روي نكرده و يا ندويد و حتما بايد كفش‌هاي مخصوص دويدن را پوشيده باشيد چراكه خطر بالاي آسيب ديدگي را در بر خواهد داشت.
۲) شروع حركت و پايان حركت بر روي تردميل همواره با سرعت بسيار آهسته انجام شود.
۳) همواره گيره ايمني دستگاه را به خود متصل كنيد.
۴) در صورتي كه در حين دويدن احساس سر گيجه و يا سياهي رفتن چشم‌ها را داريد بلافاصله تمرين را متوقف كنيد.
۵) همواره گرم كردن (Warm Up) و سرد كردن (Cool Down) با سرعت‌هاي پايين صورت بگيرد.
۶) در هنگام دويدن از گرفتن دستگيره خودداري كنيد چراكه باعث افزايش شانس آسيب ديدگي شما مي‌شود ودر صورتي كه نمي‌توانيد بدون گرفتن آن بدويد سرعت شما نامناسب است.
۷) از اشتباهات شايع در حين دويدن روي تردميل كوتاه كردن قدم‌ها و تند‌تر كردن سرعت قدم‌ها (Over Striding) به علت استرس ناشي از افتادن از روي دستگاه است كه بايد از آن اجتناب كرد.
۸) همواره سعي شود كه فرود پا بجاي پاشنه بر روي سينه پا باشد.
۹) از آنجا كه جهت حركت تردميل به سمت عقب و جهت حركت پاي شما به سمت جلو است همواره سعي كنيد براي جلوگيري از ايجاد نيروي مخالف (Shearing Force) روي مچ و زانو‌ها فرود پا‌ها تقريبا در زير مركز ثقل بدنتان باشد و خيلي جلو‌تر از بدن، پا‌هايتان فرود نيايد.
۱۰) مرتبا برنامه سرعت وشيب دستگاه را تغيير دهيد تا بدنتان به يكنواختي دستگاه عادت نكند.
۱۱) هرگز ناگهان در حين دويدن از دستگاه پايين نياييد.
۱۲) از دويدن طولاني مدت بر روي شيب‌هاي بالا‌تر از ۶-۷ خودداري كنيد و حتما بعد از حدود ۵ دقيقه شيب را كاهش دهيد تا از فشار مضاعف بر روي كمر و زانو‌ها خودداري كنيد. البته پياده روي‌هاي قدرتي بر روي شيب‌هاي بالا مشكلي در پي نخواهد داشت. (آرش شرافت وزيري - عضو انجمن آسيب‌هاي ورزشي، آرتروسكوپي و جراحي زانو)


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ دى ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۴۶:۳۶ توسط:هايپرجيم موضوع: